Torstairastiohjeita

Torstairastiohjeita

Kuopion Suunnistajat
Kuntosuunnistusjaosto

Torstairastit ovat kuntoilutapahtuma, jossa jokainen suunnistaa omalla vastuullaan.

Kuntosuunnistaja voi hankkia Suomen suunnistusliiton kautta Kuntosuunnistajan vakuutuksen tapaturmien varalle, sillä vapaa-ajanvakuutukset korvaavat vaihtelevasti kuntosuunnistustapahtumissa sattuneita tapaturmia. Lisätietoja vakuutuksesta löytyy linkistä. Vakuutuksen hankkimisen yhteydessä kysytty Kuopion suunnistajien Torstairastien tunnus on 249.

Rasteilla on yleensä neljä eri ratavaihtoehtoa:

  • Rata D on erittäin helppo ja tarkoitettu aivan aloittelijoille tai pienemmille junioreille

  • Rata C on helppo ja se on tarkoitettu aloitteleville ja jo alkeet osaaville suunnistajille

  • Rata B on keskivaikea, mutta vaatimustaso ja raskaus ovat rataa A alhaisemmat

  • Rata A on vaativa ja tarkoitettu erityistä vaikeutta ja rankkuutta haluaville.

Maastoon pääsee lähtemään noin klo 17.00-18.30, syyskuussa klo 16.30-18.00 ja palanneeksi on ilmoittauduttava viimeistään klo 20, syyskuussa klo 19.30. Poikkeavat ajat ovat Torstairasti-kalenterissa.

Rasteille voi ilmoittautua etukäteen Rastilippu-palvelussa. Muista kuitenkin aina ilmoittautua lähtöpaikalla metsään lähteväksi ja palattuasi maalipaikalla palanneeksi. Kaikki metsään lähtevät suunnistajat kirjataan tulospalvelujärjestelmään ja jos jonkun kohdalta puuttuu paluumerkintä, teemme ilmoituksen hätäkeskukselle ja järjestämme etsinnän.

Rastien paikka löytyy Rastilippu-palvelusta ja seuran nettisivujen rastiohjelmasta. Lisäksi käytämme tien varsilla tarvittaessa kääntymisviittoja ja rastilippuja ohjaamaan rastipaikalle. Muista liikenneturvallisuus, suosi polkupyörää ja kimppakyytejä.

Maksut (2019)

Jäsen

Ei-jäsen

Aikuisten kerta maksu

3 €

6 €

Alle 21 v. kerta maksu

ei maksua

3 €

KuoSun edustusurheilijat

ei maksua

Jos sinulla ei ole omaa emit-leimauskorttia, voit vuokrata sen 2 €:lla.

Torstairasteille on saatavilla myös sarjalippuja ja kausikortteja:
5 krt kortti (jäsen / ei jäsen) 13 € / 25 €, 10 krt  25 € / 45 €, kausikortti 40 € / 75 €.
Fin5 2019 kuntosuunnistukset ei sisälly sarjalippuihin.
Kausikortti on voimassa vain sen kauden, jolloin se on hankittu. Sarjalippu (5 tai 10 kertaa) on voimassa kaksi (2) vuotta.

Liikunta-, Virike-, Tyky- ja Kulttuurisetelit kelpaavat maksuvälineenä. Myös SporttiPassilla voi maksaa kerta- ja sarjalipun.

Työpaikka ym- ryhmät voivat suunnistaa myös laskuun. Laskuun suunnistavat kirjoittavat nimensä ja ryhmänsä nimen laskutusvihkoon. Laskutus tapahtuu syksyllä kauden loputtua ja laskutuslisä on 10 euroa.

Toiminta rastipaikalla

  • Valitse rata ja ilmoittaudu lähteväksi

  • Paina emit-leimauskortti lähtöpukissa olevaan nollausleimasimeen, odota neljä valon välähdystä ja säntää metsään. Ajanotto alkaa, kun irrotat emit-kortin leimasimesta.

  • Leimaa jokaisella rastilla painamalla emit-leimauskortti rastilipussa roikkuvaan leimasimeen. Älä pudota leimauskorttia metsään. Siitä velotaan 50 euroa.

  • Kun olet kiertänyt kaikki rastit tai kelloaika rientää, saavu maalipaikalle. Maalileimasin toimii rasteilla olevien leimasinten tavoin, eikä vaadi erityistoimenpiteitä.

  • Muista luettaa emit-korttisi ja ilmoittautua järjestäjille palanneeksi.

  • Torstairastien tulokset tulevat Rastilippu-palveluun ja julkaistaan myös seuran nettisivuilla. Jos et halua omaa aikaasi näkyviin, kerro se järjestäjille maalipaikalla.

Kuntosuunnistajan turvaohjeet

Kuntosuunnistuksissa jokainen suunnistaa omalla vastuullaan. Suosittelemme hankkimaan urheiluvammat korvaavan vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen tai Kuntosuunnistajan vakuutuksen. Rasteilla ei ole ensiapuhenkilöstöä.

Mahdollisen tapaturman sattuessa jokainen suunnistaja on velvollinen auttamaan hädässä olevaa taitojensa mukaan ja hälyttämään apuvoimia paikalle. Rastien järjestäjä vastaa siitä, että ketään asianmukaisesti ilmoittautunutta ei jätetä metsään.

Noudata järjestäjän ohjeita pysäköinnistä ja kelloajoista. Lue järjestäjän rasti-illan ohjeet aina huolella. Siellä voidaan varoittaa mm. liikenteestä, metsässä olevista vaarallisista jyrkänteistä, piikkilangoista tai muista erityisistä vaaran paikoista.

Valitse kuntoosi ja taitoihisi sopiva rata. Älä lähde yksin suunnistamaan, ellei sinulla ole perustaitoja hallussa.

Käytä karkeakuvioisia kenkiä, mieluiten oikeita suunnistusnastareita. Liukkailla lenkkareilla juokseminen on turhaa riskin ottamista.

Etene taitojesi ja kuntosi mukaan. Varo jyrkänteitä ja jyrkkiä rinteitä. Erityisen liukkaita ovat maassa makaavat puunrungot ja juurakot sekä sammal- ja jäkäläpeitteiset avokalliot. Varo liikennettä teitä ylittäessäsi ja niitä pitkin juostessasi.

Varo maassa ja vatukoissa mahdollisesti olevia ampiaispesiä ja kyykäärmeitä. Jos olet allerginen pistoille, pidä tarvittava lääkitys mukanasi.

Silmävamma vaanii suunnistajaa tiheiköissä. Hanki suunnistajan suojalasit. Jos et käytä suojalaseja, hidasta vauhtia tiheiköissä. Varo erityisesti vanhojen kuusien kuivuneita kovia alaoksia.

Yleisin suunnistustapaturma on nilkan nyrjähtäminen. Suurin vaara on keväällä, kun nilkat eivät vielä ole tottuneet epätasaiseen maastoon. Jos nilkkasi nyrjähtää pahasti, purista laajalla otteella vammakohtaa sisäisen verenvuodon tyrehdyttämiseksi. Laita nilkka kylmään ojaan tai suohon. Yritä pitää jalkaa koholla, jos kylmää ei ole saatavilla.

Jos ”putoat kartalta”, pysähdy ja rauhoitu. Yritä muistaa, missä kohdin olit viimeksi kartalla. Etsi kartasta joku laaja kohde, vaikka pelto, sähkölinja, tie tai järvi ja ala edetä siihen suuntaan kompassin avulla. Tarkkaile maastoa ja vertaa karttaa.