Kuntosuunnistajan turvaohjeet

Kuopion Suunnistajat
Kuntosuunnistusjaosto

Kuntosuunnistuksissa jokainen suunnistaa omalla vastuullaan. Suosittelemme hankkimaan urheiluvammat korvaavan vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen. Rasteilla ei ole ensiapuhenkilöstöä.

Mahdollisen tapaturman sattuessa jokainen suunnistaja on velvollinen auttamaan hädässä olevaa taitojensa mukaan ja hälyttämään apuvoimia paikalle. Rastien järjestäjä vastaa siitä, että ketään asianmukaisesti ilmoittautunutta ei jätetä metsään.

Noudata järjestäjän ohjeita pysäköinnistä ja kelloajoista. Lue järjestäjän rasti-illan ohjeet aina huolella. Siellä voidaan varoittaa mm. liikenteestä, metsässä olevista vaarallisista jyrkänteistä, piikkilangoista tai muista erityisistä vaaran paikoista.

Valitse kuntoosi ja taitoihisi sopiva rata. Älä lähde yksin suunnistamaan, ellei sinulla ole perustaitoja hallussa. Osallistu ensin Torstairasteilla opastettuun kierrokseen riittävän monta kertaa.

Ilmoittaudu aina lähtiessä ja palatessa metsästä. Jos ratamestarin vihkoon ei tule paluumerkintää jostain suunnistajasta, joudumme ottamaan yhteyttä hätäkeskukseen etsintöjen käynnistämiseksi.

Etene taitojesi ja kuntosi mukaan. Varo jyrkänteitä ja jyrkkiä rinteitä. Käytä karkeakuvioisia kenkiä, mieluiten oikeita suunnistusnastareita. Erityisen liukkaita ovat maassa makaavat puunrungot ja juurakot sekä sammal- ja jäkäläpeitteiset avokalliot. Liukkailla lenkkareilla juokseminen on turhaa riskin ottamista. Varo liikennettä teitä ylittäessäsi ja niitä pitkin juostessasi.

Varo maassa ja vatukoissa mahdollisesti olevia ampiaispesiä ja kyykäärmeitä. Jos olet allerginen pistoille, pidä kyypakkaus mukana.

Silmävamma vaanii suunnistajaa tiheiköissä. Hanki suunnistajan suojalasit. Jos et käytä suojalaseja, hidasta vauhtia tiheiköissä. Varo erityisesti vanhojen kuusien kuivuneita kovia alaoksia.

Yleisin suunnistustapaturma on nilkan nyrjähtäminen. Suurin vaara on keväällä, kun nilkat eivät vielä ole tottuneet epätasaiseen maastoon. Jos nilkkasi nyrjähtää pahasti, purista laajalla otteella vammakohtaa sisäisen verenvuodon tyrehdyttämiseksi. Laita nilkka kylmään ojaan tai suohon. Yritä pitää jalkaa koholla, jos kylmää ei ole saatavilla.

Jos ”putoat kartalta”, pysähdy ja rauhoitu. Yritä muistaa, missä kohdin olit viimeksi kartalla. Etsi kartasta joku laaja kohde, vaikka pelto, sähkölinja, tie tai järvi ja ala edetä siihen suuntaan kompassin avulla. Tarkkaile maastoa ja vertaa karttaa.