Ratamestarin raportti

MM-katsastusraportti

Katsastuksellisesti suurin mielenkiinto kohdistui poikien ja etenkin miesten sarjoihin, joissa 6:sta MM-lipusta käydään tiukkaa taistelua. Katsastusten vaatimustaso oli siksi maksimoitu etenkin miesten sarjassa: käytännössä 3 täysimittaista starttia (sprintti, keskimatka ja pitkämatka, yht. n.75km, 1600 nousumetriä) vuorokaudessa. Hyvä kunto tarkoittaa hyvää palautumiskykyä, joten onnenkantamoisten eliminoimiseksi tiukka aikataulu oli perusteltu.

Sprinttikisa toimi kolmen kisan prologina ja kärjessä erottui selkeästi 2 urheilijaa, eli KanSun Pekka Niemi ja Viron Tönis Erm. Heidän jälkeisessä sekuntipelissä Asikkalan Samuel Pökälä kuittasi kolmannen pallipaikan. H20 ajoivat saman radan kuin H21 ja junnujen kärjessä Kare Kaskinen otti myös ylivoimaisen piikkipaikan pystyen ajamaan muutamilla rastiväleillä top-3 rastiväliaikoja myös miehet mukaan lukien. D20 sarjassa kärkikolmikko kävi sekuntipeliä KooVeen Henna Saarisen kuitatessa voiton kohtuullisella erolla D21:n ylivoimaiseen voittajaan Ingrid Stengårdiin. Hennan ero mm. moninkertaiseen MM-mitalistiin Venäjän Ksenia Chernykhiin oli vain 29 sekuntia.

Muutaman tunnin palautumisen jälkeen vuorossa oli keskimatka, joka sinänsä oli 3-kisan paketissa fyysiseltä vaativuudeltaan helpoin, mutta toisaalta sade lisäsi kisan ajoteknistä vaativuutta juurakko-kivikko pätkillä. Miesten kisassa hallitseva maailmanmestari Kossun Samuli Saarela oli omaa luokkaansa erottuen selvästi muusta porukasta nimenomaan tasaisella esityksellä ja ylämäkipätkillä. Sijat 2-7. jaettiin 55 sekunnin marginaalilla n. 3 min Samulin perässä. Junnupojissa Ulvilan Uran Kare Kaskinen jatkoi ylivoimaista tekemistään voittaen Malaxin Joakim Höstmanin lähes 6 minuutin marginaalilla. Kare olisi kuitannut ajallaan miesten sarjassakin 9. sijan, mm. edellä hiljan maailmancup-voiton keskimatkalla ajanutta Jalasjärven Jussi Laurilaa. Naisten puolella Suomen 1-kuskin viittaa maailmancupissa pitävä KooVeen Marika Hara petrasi aamuisesta ottaen selvän keskimatkan voiton ennen Venäjän Ksenia Chernykhia. Tytöissä Henna Saarinen jatkoi siitä mihin aamulla jäi ja otti toisen piikkipaikan ennen Ruska Saarelaa.

Sunnuntain pitkän matkan kisaan lähdettiin miesten puolella tiukassa sekuntitaistossa. Yhteisajoissa Samuli Saarelalla oli vajaan 2 minuutin karkumatka, mutta sijat 2-6 (Erm, Niemi, Pökälä, Tervala, Saarinen) olivat n. 1 minuutin haarukassa, mutta myös sijoilla 7-10 39 sekunnin sisällä olleilla Jussi Laurilalla, Tuukka Turkalla, Tuomo Lahtisella ja Antti Vainiolla oli vielä saumaa haastaa reilun 5 minuutin karkumatkalla ollut Samuli. Jo etukäteen oli kuitenkin odotettavissa että fyysisesti haastava pitkän matkan kisa tulee erottamaan jyvät akanoista ja ulosmittaamaan urheilijoiden sekä fyysisen mutta etenkin psyykkisen potentiaalin MM-kisojen vaatimuksia katsoen. Kisasta tuli mielenkiintoinen. Parhaiten kuviot selvinnevät reittihärvelistä, mutta yksi oli ylitse muiden: Mäntsälän Juho Saarinen, jota voinee pitää maamme pitkän matkan spesialistina, oli omaa luokkaansa. Vaikka kyseessä ei kuulemma ollut ns. ihan paras kulkupäivä, jalkoja riitti ja mies nousi yhteistulosten kärkeen ylivoimaisella n. 5 minuutin voitolla. Fyysisesti lähimpänä Juhon vauhtia oli Samuel Pökälä, joka kellottikin pohja-aikoja mm. pikku-Neulamäen fyysisillä ylämäkirastiväleillä. Kovakulkuinen mies hakeutui kuitenkin pitkällä reitinvalintavälillä ilmeisen luontaisesti kovasta vauhdista johtuen kohti (kiellettyä) moottoritietä tehden lähes 2 km harakanlenkin. Maalissa miesten kärkikolmikko erottui muista yhtä selvästi kuin Saarinen kisan kakkosesta (Jussi Laurila) ja kolmosesta (Samuli Saarela). Yhteistuloksissa Saarisen perässä 2. oli Saarela ja 3. Laurila.

Junnupojissa Kare Kaskinen teki puhtaan suoran ajamalla kolmannen piikkipaikan pitkällä matkalla, tytöissä Kortesjärven Eeva-Liisa Hakala kuittasi lauantain tappiot ylivoimaisella voitolla ja naisissa Sipoon Ingrid Stengård näytti vahvaa fysiikkaansa ylivoimaisella voitolla. Mielenkiintoista on katsoa kuinka vahvasti Ingrid ajaa ja pärjää viikon päästä Tahkolla maamme suurimmassa maastopyöräkilpailussa.

Kiitokset kaikille mukana olleille!
Tuomo Tompuri, ratamestari